Forside » Sådan virker.. » Fact's & Teori » Køreoplevelse


Sådan virker..
Send to Print

Køreoplevelse

Motorens drejningsmoment:

Afgørende for din køreoplevelse

I journalisternes prøvekørsler nævnes ofte motorens drejningsmoment.

Mange taler om det, og alle "oplever det" hver gang bilen benyttes. Men hvad er det egentlig ?
Der er to "mål" som fortæller noget om motorens styrke og egenskaber. Det ene er motorens maksimale effekt, som opgives i hk og kw. Den maksimale effekt opnåes sædvanligvis ved meget høje omdrejninger - ofte over 6000 omdr./min.

I dagligt brug er det dog uhyre sjældent man får brug for den maksimale effekt fordi det i praksis betyder at man med speederen i bund skal køre motoren helt ud i gearene. Tænk blot på rally eller Formel 1. Her køres med de ekstreme omdrejninger hele tiden for at opnå den maksimale effekt.
Det andet mål for motorens styrke og egenskaber er langt mere interessant for de fleste bilister, og det er motorens drejningsmoment, der opgives i NM - NewtonMeter. Et begreb som fortæller noget om motorens evne til at trække, og dermed hvordan bilen opleves til daglig, fx med en campingvogn på krogen.

Motorens maksimale drejningsmoment er opgivet ved et specifikt omdrejningstal pr. minut. Netop ved dette omdrejningstal med fuld gas afgiver motoren det største arbejde.

Mange fabrikanter har i sine motorkonstruktioner altid arbejdet på at skabe en meget flad momentkurve, hvilket betyder at motorene inden for et meget bredt omdrejningsområde arbejder med mere end 90 pct. af det maksimale moment, og det kan opleves i det daglige. Man behøver ikke at arbejde så meget med gearet selvom hastigheden ændres markant. Motoren trækker bare, og med campingvognen bagest, ruller man også roligt af sted uden at motoren virker presset.

Vil man kunne køre rart og afslappet, er det derfor hele momentkurven man skal kigge på ved købet. Se derfor godt efter om momentkurve flade og ikke kun er høj ved mange omdrejninger. Hvis momentkurven er flad er det en mere smidige motorer, og deraf stor kører glæde.

Nyheder
Så er det i denne weekend...

...at Dynojet afholder kursus for deres importører i det europæiske
Sne rallyet i Sverige er netop overstået

For alle gælder det om at få den maximale udnyttelse af bilens potentiale.
Rossi er i fuld gang...

Rossi er i fuld gang...
... er du??
Valget er dit...
- ønsker du et høj performance luftfilter til din bil???
Klar til at krydse Alperne???
Vi ved det fra os selv, frisk luft er sagen, endda masser af frisk luft.
Så er der gang i 2011
Godt Nytår til alle vores kunder og brugere
Nye Produkter
Yamaha R1 2007 - Power Commander
Dynojet Power Commander til Yamaha R1 2007
Aprilia RXV/SXV 450/550 K&N Filter Element
K&N Filter element til Aprilia RXV/SXV 450/550
BMW (E87) 118i og 120i - K&N 57i Performance Kit
K&N Filter har lavet 57i Performance Kit til BMW 1 serie (E87) nu også til 1.8 ...
Suzuki VZR1800 Boulevard M109R - Power Commander
Dynojet Power Commander til Suzuki VZR1800 Boulevard M109R
Kawasaki ZX-10R 2006 - Power Commander
Dynojet Power Commander til Kawasaki ZX10R 2006
Honda VTX1800 - K&N Custom filter
DOT-E lancer det nye flotte luftfilter til Honda's flagskib af en cruiser ...
Suzuki VL1500 2005 (C90 - C90SE)
Det er let at få flere kræfter, i Suzuki's Intruder 1500i og kaldet Boulevard ...
Yamaha R6 2006 - Power Commander
Dynojet Power Commander til Yamaha R6 2006
BMW R1150 R / RT - Wideband Power Commander
Power Commandere til BMW R1150 R / RT
Mazda MX5 2.0 16v - K&N Filter
K&N har lavet luftfilter element til den nye Mazda MX5 2.0 16v