Forside » News » Presse » Ekstra heste til Suzuki’s salgshit


Send to Print

Ekstra heste til Suzuki’s salgshit

Af: Peter Rahbek

Pipercross stage 2 kittet til 1200 kr. kan monteres på et kvarter og udløser øjeblikkeligt 5-6 hk i området over 5500 o/m. Her ser du luftfilteret lige under den opklappede tank.


Mr. Dyno alias Ove Bang Pedersen fra DOT Engineerings research-afdeling i Førslev (nær Haslev) er en sand mester, når det drejer sig om at lokke ekstra hypper ud af motorcyklen - og måske endnu mere mesterlig, når det handler om at forbedre maskinens gasdosering og dermed hele maskinens kørbarhed.

Senest har Ove fundet løsninger der kan forbedre Suzuki’s populære prishitter, den sporty V-twin nakedbike SV 1000, der pt. sælges for 100.000 kr:

Alene ved monteringen af et såkaldt Pipercross stage 2 luftfilterkit til lidt over 1200 kr. hæves ydelsen 5-6 hk fra 5500 o/m og opefter. Og hvis man i tilgift investerer yderligere små 5000 kr. i en Dynojet Power Commander box, der efter finprogrammering optimerer hele motorens indsprøjtning-/tændings-rytme, så kan motorcyklens gasresponse forbedres så meget, at den ellers ret brovtne cykel både bliver drømmeagtigt smidig over hele registret og dertil stærkere og mere real-økonomisk under alle brugsforhold. Hvordan dog det?

Fra Suzuki’s side har man EU’s stringente emissionsregulativer at leve op til, hvorfor man har valgt at lade luftfilterkassen være et "nåleøje" for motorens åndedræt. Populært kan man sige at EU-kravene strangulerer motoren og hæmmer dens frie kraftudfoldelse.

Pipercross stage 2 kittet består af et skumfilterelement der holdes på plads af den medleverede elementholder. Sidstnævnte eliminerer luftfilterkassens restriktive låg, hvilket godt nok udløser lidt mere støj. Til gengæld forbedres luftflowet betydeligt, og voila - allerede nu er der 5-6 flere hestekræfter på baghjulet. Selve monteringen tager rundt regnet et kvarter, så dette er den suverænt billigste måde at udløse mere power på SV’en.
Ved yderligere optimering af indsprøjtning og tænding med en Dynojet Power Commander elektronikboks kan Mr. Dyno fintrimme gas/luft-blandingen versus tændingstidspunkter individuelt for motorens to cylindre og helt uafhængigt af omdrejningstallet. Dette arbejde kræver imidlertid 3-4 arbejdstimer til montering og den efterfølgende trimning med tilhørende målearbejde i effektbænken. Og så må man desuden betale Power Commanderen, der koster små 3500 kr. Men så er SV 1000’eren altså heller ikke til at kende igen.

Mr. Dyno mener lige som vi på redaktionen, at alt for mange novicer fortsat går mere op i motorcyklernes hk-ydelse end den reelle kørbarhed. Selvfølgelig er det velgørende med masser af hypper. Men det er smidigheden, gasopsamlingen og forudsigeligheden i trækket, der stimulerer din køreglæde allermest. For hvor ofte og hvor længe ad gangen kører du egentlig med fuldgas på en 1000-kubikker, der er født med rundt regnet 105 baghjuls-hestekræfter?

Forhåbentlig ikke hver dag og ude mellem de øvrige trafikanter…!

Suzuki SV 1000 Pipercross stg 2 kit
Pipercross har lavet et Luftfilter som giver en væsentlig effektforøgelse, på Suzuki SV 1000
Effektkurve
Effektkurve billed af Suzuki SV1000 før og efter montering af Pipercross Stage 2 luftfilter