Forside » News » Presse » Power til din custom-ged!

Power til din custom-ged!

Af: Peter Rahbek

Mr. Dyno " alias Ove Bang Pedersen fra DOT Engineering " står bag en hel serie af prisstærke, effektboostende PRO Air -Intake Kits-, der sætter ekstra skub i markedets custom-motorcykler uden at kompromittere driftsøkonomien og emissionen i nævneværdig grad...

En investering på 2000 kr. i nogle specialudviklede kit-løsdele fra danske PRO Air og dertil nogle timers monteringsarbejde på et kvalificeret motorcykelværksted er alt der skal til, for at udløse op mod 8 ekstra hestekræfter på en Honda VT 600 C Shadow. Det er takket være et forbedret "åndedræt" og en optimeret karburering at den ellers så stilfærdige japanske softchopper pludselig viser tænder.

Allerede ved 2000 omdrejninger i minuttet vrider motoren rundt regnet 30 procent ekstra drejningsmoment af sig, så fra nu af er det ikke noget problem at køre med passager og oppakning. De ekstra kræfter kunne sagtens omsættes i en betydeligt højere topfart, dersom man tilpasser sekundærtransmissions udvekslingsforhold. (En ekstra tand på det forreste kædehjul eller to-tre mindre på det bageste skulle nok kunne omsættes til ekstra 5-10 km/t på toppen.) Men da lange motorvejsrejser er alt andet end sjove på custom-motorcykler som Honda Shadow, så er det nok så oplagt at bibeholde gearingen og i stedet udnytte kværnens forøgede "oomph" til hurtigere og dermed sikrere overhalinger.

Danmarks førende ekspert i motorcykel-karburering, Ove Bang Pedersen fra DOT Engineering står bag udviklingen af de prisstærke PRO Air Intake Kits, der nu udbydes til salg via landets motorcykelforhandlere. Så der er strengt taget ingen grund til at nordjyder skal tage turen ned til Mr. Dyno himself i værkstedet nær ved Haslev. Kittet er nemlig designet så det kan installeres af enhver god mekaniker. Og takket være en detaljeret monteringsanvisning der ledsages af billeder, så kan motorcyklen i høj grad optimeres per "gefühl" - altså uden brug af rullefelt.

Grundlaget for Mr. Dyno’s attraktive kits er amerikanske K&N’s såkaldte clamp-on luftfiltre beregnet til direkte montering på karburatoren. Dertil kommer et optimeret Dynojet nåle/dysse-kit, ligeledes fra USA, samt nogle specialtilpassede flanger og slanger, der gør kittet nemt at montere og sikrer konsistent og optimal effektforøgelse.

Honda’s populære VT 600 C Shadow er langtfra den eneste motorcykel, der profiterer af Mr. Dyno’s ekspertise. For halvandet år siden udviklede Ove en serie ambitiøse effekt-kits til Yamaha BT 1100 Bulldog og XVS 1100 Drag Star, og om kort tid frigives yderligere fire kits til henholdsvis Suzuki’s 1-cylindrede LS 650 Savage og de større V-twin modeller VZ 800 Marauder og VS 1400 GL Intruder og VL 1500 LC Intruder - der alle hører blandt de mest udbredte custom-bikes på det danske marked.

- Se også produktomtale på DOT-E

- Link til  effektkurver af VT600 C Shadow