Forside » News » Presse » Med 300 km/t gennem lampefabrik

Med 300 km/t gennem lampefabrik

se også pressemeddelelse i Motor-Magasinet d. 20 oktober af Jens Jessen

Her ses Mr.Dyno for motorcykel på testbænk

DOT Engineering APS, (K&N Filter Danmark), åbnede for snart et år siden Danmarks vel nok mest avancerede test center for ydelses test og ind justering af motorcykler.

Baggrunden for dette testcenter, ligger helt tilbage i 1992 hvor DOT Engineering anskaffede sig det første Dynojet motorcykel rullefelt og samtidig blev importør af disse. Faciliteterne benyttes primært til at betjene Motorcykel forhandlere og værksteder uden de samme muligheder

Indtil for et par år siden blev dette rullefelt anvendt hos DOT i Ulfborg, til test af motorcykler og udvikling af nye produkter.

Omkring dette tidspunkt skete der hos DOT en diposition af resourserne sådan at der ikke blev så meget tid til MC-rullefeltet som, man måske kunne ønske.

Efter nogen tid erfarede DOT, at Danmarks velnok mest erfarne motorcykel rullefelts mand , Mr. Dyno alias Ove Bang Pedersen var ledig.

Ved et møde af andre årsager med Ove faldt snakken helt tilfældigt på det at lave et rigtigt test center på Sjælland, når der nu var både et rullefelt og en mand til at betjene det ledige, så hvorfor så ikke føre disse sammen?.

Der blev snakket meget frem og tilbage, tegnet meget på diverse lapper papir og det blev sent.....

Men den 1/11 2002 var der et testcenter færdigt i den lille by Førslev ved Haslev.

Centeret er indrettet i en tidligere lampefabrik. Hele centeret består af ikke mindre end 3 rum inden i hinanden helt uden berøring med hinanden, således at der opnås maksimal lyddæmpning, det er faktisk muligt at teste selv de mest støjende maskiner uden at det kan høres af naboerne i denne ellers så stille landsby.
Køleluft og udsugningsluft strømmer gennem nogle voldsomt dimensionerede akustiske labyrinter, således designet at der kommer mest muligt luft igennem og mindst mulig lyd.
I disse sidder der blæsere på mange tusinde watt.

Derud over er der i selve rummet en stor blæser der sørger for fartvind omkring motorcyklen for at sikre de rette test forhold og selvfølgelig også køling af denne.

Oves daglige arbejde består af dels indjustering og fejlfindings arbejder for forhandlere, samt udviklingsarbejde.

Der er rigtig mange forhandlere der benytter sig af Oves ekspertise, dels på tlf, dels ved praktisk arbejde som af Ove ofte klares meget hurtigere og bedre end det ville være for den enkelte forhandler, uden det nødvendige udstyr og erfaring.

Udviklings arbejdet består hovedsagelig i at designe og udvikle nye indsugnings systemer til motorcykler, de såkaldte PRO AIR Intake Kit, det er komplette indsugnings systemer med luftfiltre og de nødvendige rør og slanger for ombygning af det originale system således at der ofte opnås effekt forøgelser på optil 12-14 HK alt efter mærke og model.

Udover motorcykel arbejdet, udfører Ove også chips optimering, af mange fejlagtigt kaldte chipstuning, på biler udstyret er jo det samme der bruges til motorcykler med indsprøjtning.