Forside » News » Presse » Avanceret testcenter for motorcykler


Send to Print

Avanceret testcenter for motorcykler


I Førslev på Sjælland opererer DOT's test- og udviklingscenter, og der er nok at lave. Motor-magasinet har været på besøg hos Mr. Dyno.

Motor-magasinet #36-2006 - Værksted
Af Michael Nørfelt


- Vi er nok et lidt nørdet firma, der har gjort mc-testning til en videnskab. Og vi har masser at lave - vi har arbejde flere måneder frem, så vi må have gjort noget rigtigt, bemærker 44-årige Mr. Dyno - alias Ove Bang Pedersen - og viser rundt på det meget specialiserede værksted i den lille midtsjællandske landsby, Førslev. I en tidligere gammel lampefabrik holder DOT Engineering Aps til på Førslevbygade uden for Haslev, og selv om der trykkes nogle mc-hestekræfter af på testmaskinen dybt inde i bygningen, er det ikke meget motorcykel-støj der blander sig med gråspurvenes kvidren udenfor.


Mc-centret i Førslev er således behørigt isoleret med en lastfuld Rockwool, dobbelte gipsplader og isoleringsbats, så selv kommunens tekniske personale er imponeret over, hvor lidt værkstedet støjer. Med hjælp at diverse isoleringsmaterialer har det således været muligt at bygge det støjsvage testrum. Opbygningen er udført som flere kasser inden i hinanden, som hver især tager sig af sine frekvenser. Både ved luftindtag og udblæsning er der lange og brede lyd-korridorer, som dæmper lyden helt.


Derudover rummer et avanceret udsugningssystem samt en kæmpemæssig blæser, som skal køle hele motorcyklen under testkørsel samt gøre testningen så realistisk som muligt.


Der er ingen butik ud til gaden i Førslev, og kunderne tæller kun få private mc-ejere. Firmaet betjener primært mc-forhandlere og -værksteder samt de danske sportskørerne, især inden for road racing.


DOT Engineering, som er distributør af K&N filtre, Dynojet testbænke, Powercommandere samt Dynojet Kits, har sit hovedkontor i Ulfborg i Vestjylland, mens test- og udviklingscentret for motorcykler-produkter siden 2003 har ligget i Førslev. Det er her, Ove Bang Pedersen og mc-mekaniker Henrik Krøll Rasmussen slår deres folder, blandt andet med at udvikle nye filter kit, eksempelvis Pro Air Intake kits til custom-maskiner samt stage 2 kit til sports- og touringcykler. Duoen yder desuden teknisk telefonisk og e-mail support til forhandlere og rådgivning til slutbrugere om, hvilken vare de behøver for at opnå det de ønsker sig af deres motorcykel.

 

Tre testbænke i én
Testcentret fik sidste forår installeret den sidste nye Dynojet testbænk, en model 250i Load Control, som er er en accelerationstestbænk, der også kan fungere som en bremsetestbænk, når det ønskes. Desuden kan den lave såkaldte loaded runs, så det er faktisk tre testbænke i én.


- Det vigtigste for at opnå maksimal acceleration og effekt, er at give motorcyklen samme vilkår i testrummet, som findes på landevej eller bane, når den skal indstilles. Det opnår vi ved at lade motorcyklen accelerere relativt hurtigt op i fart, hvorefter effektkurve og luft/bezin blandingen analyseres og justeres til optimale værdier, forklarer Ove Bang Pedersen, der har arbejdet med motorcykler i 20 år og opnået sit respekterede ry som Mr. Dyno i mc-kredse.


- Hvis en motor tværtimod bremses helt op ved et bestemt omdrejningstal, vil udlæsning af effekt samt luft/benzin blanding være helt anderledes og ikke afspejle et realistisk billede af køremåde ved kraftig gasgivning. Der er nu engang sjovere med en motorcykel som kan accelerere, end en som kun kan trække en konstant tung last. Det er jo ikke en traktor, vi søger. Derfor anvendes testbænken til indstilling af maksimal trækkraft under acceleration, tilføjer han.


- Den elektriske bremse, som er indbygget i testbænken, kan anvendes til flere andre typer af målinger og indstillinger, for eksempel giver den mulighed for at lave en accelerationstest, hvor tidsfaktoren forlænges under testen for at få en mere præcis aflæsning af luft/benzin blandingen. Det kaldes loaded runs og er yderst nyttigt ved indstilling af Powercommandere, påpeger han.

 

Kan altid køre bedre
- Der er mange, som diskuterer fordele eller ulemper ved acceleration kontra bremse-testbænke. Der er fordele ved begge metoder. Men det er meget let at se, at hvis det er acceleration vi søger, bør den selvfølgeligt opnås ved at måle og justere under acceleration. Hvorimod en bremse kan være en stor fordel til indstilling af en motorcykel, således at den kan køre godt med (langsom), konstant fart. Derfor er en kombination af målingerne, det som giver det bedste resultat - punktum, udtaler Ove Bang Pedersen.
I øvrigt har DOT netop leveret to Dynojet testbænke 250i til to danske mc-værksteder.


- Testmaskinens styrke er, at den synliggør og dokumenterer en række værdier, ligesom de måler helt præcist ved gentagne tests. Den samtidig er den jo ikke klog - det er blot en forkromet svensknøgle, erkender Ove Bang Pedersen, som hver dag har bænken i arbejde 5-8 timer - hidtil uden fejl og problemer.
Testbænken er desuden udstyret med den sidste nye Tuning Link software - et program som kan lave "maps" efter luft/benzin værdier, som indtastes inden kørslen. Det er muligt for systemet at have forskellige luft/benzin opsætninger ved forskellige omdrejningstal og positioner på gashåndtaget, hvilket giver den helt rigtige opsætning at luft/benzin. Hermed opnås en kombination af både god kørbarhed samt høj effekt.


- Der er mange motorcykler, som allerede fra fabrikken ikke kører optimalt, og det er altid muligt at lave en motorcykel, så den kører væsentligt bedre, når den er blevet indstillet rigtigt. Det siger næsten sig selv, at åbne udstødninger samt high flow luftfiltre også gør, at der virkeligt er noget at komme efter - rent indstillingsmæssigt. Hvis man tror, at en moderne motorcykel selv kan finde ud af at indstille sig selv, for eksempel efter en ny udstødning, tager man meget fejl, advarer Ove Bang Pedersen.

 

Elastikmåling duer ikke
For at give testbænken de bedste arbejdsbetingelser råder DOT som nævnt over et avanceret og velisoleret testrum, som gør det muligt at simulere præcist de forhold, som råder ved kørsel på landevej.
- Det er meget vigtigt at blæseren til køling af motorcyklen er dimensioneret rigtigt for at kunne holde den rigtige samme temperatur på motoren gennem hele test- og indstillings forløbet. Bare nogen få graders stigning i temperatur gør det umuligt at lave præcise eller ens målinger, hvilket igen vil medføre, at det ikke er til at se, om det er det ene eller anden indstilling, som er korrekt. Dette kaldes spøgfuldt for "elastikmålinger" og dur simpelthen ikke, siger Ove Bang Pedersen.
Blæseren i testrummet er så tilpas stor, at der aldrig opstår problemer med køling af hverken motor eller andre komponenter på motorcyklen. Det er nemlig vigtigt, at der ikke opstår problemer med for eksempel dæk eller udstødning på grund af for høje temperaturer.
Testrummet har en meget kraftig udsugning, som via to store elmotorer udskifter luften i rummet.


- I stedet for at udsuge udstødningsgassen med en slange, som det ofte ses, udskiftes al luften i rummet så hurtigt, at der ikke ophobes gasser. Dette har den fordel at motoren/udstødning har samme forhold som ved kørsel på landevej eller bane. Og ikke som det ofte ses, at motoren har en 6-10 meter lang på udstødning, fordi udstødningen er koblet direkte til udsugningensrøret, hvilket kan få motoren til at opføre sig helt anderledes, end den vil gøre under normale forhold, påpeger han.


- En anden fordel ved at udskifte al luften i rummet meget hurtigt er, at der ikke ophobes varme. Hvis temperaturen stiger få grader i lokalet, vil det påvirke den lufttemperatur, som motoren indsuger og gøre det umuligt at lave godt Dyno arbejde. For ikke at komme i den slags problemer har testrummet et meget kraftigt luftskifte, forklarer Ove Bang Pedersen.


Nyheder
Så er det i denne weekend...

...at Dynojet afholder kursus for deres importører i det europæiske
Sne rallyet i Sverige er netop overstået

For alle gælder det om at få den maximale udnyttelse af bilens potentiale.
Rossi er i fuld gang...

Rossi er i fuld gang...
... er du??
Valget er dit...
- ønsker du et høj performance luftfilter til din bil???
Klar til at krydse Alperne???
Vi ved det fra os selv, frisk luft er sagen, endda masser af frisk luft.
Så er der gang i 2011
Godt Nytår til alle vores kunder og brugere
Nye Produkter
Yamaha R1 2007 - Power Commander
Dynojet Power Commander til Yamaha R1 2007
Aprilia RXV/SXV 450/550 K&N Filter Element
K&N Filter element til Aprilia RXV/SXV 450/550
BMW (E87) 118i og 120i - K&N 57i Performance Kit
K&N Filter har lavet 57i Performance Kit til BMW 1 serie (E87) nu også til 1.8 ...
Suzuki VZR1800 Boulevard M109R - Power Commander
Dynojet Power Commander til Suzuki VZR1800 Boulevard M109R
Kawasaki ZX-10R 2006 - Power Commander
Dynojet Power Commander til Kawasaki ZX10R 2006
Honda VTX1800 - K&N Custom filter
DOT-E lancer det nye flotte luftfilter til Honda's flagskib af en cruiser ...
Suzuki VL1500 2005 (C90 - C90SE)
Det er let at få flere kræfter, i Suzuki's Intruder 1500i og kaldet Boulevard ...
Yamaha R6 2006 - Power Commander
Dynojet Power Commander til Yamaha R6 2006
BMW R1150 R / RT - Wideband Power Commander
Power Commandere til BMW R1150 R / RT
Mazda MX5 2.0 16v - K&N Filter
K&N har lavet luftfilter element til den nye Mazda MX5 2.0 16v