Forside » News » Presse » Kølelufts blæser på rullefelt

Kølelufts blæser på rullefelt

Vestjysk firma har også opbygget stort knowhow om udformning af kanalerne for optimalt flow og optimal lyddæmpning.

Pressemeddelelse: Motor-Magasinet #31 18-24 september 2006 af Michael Nørfelt

DOT Engineering i Ulfborg har stor succes med en nyudviklet kølelufts blæser til brug ved rullefelts test af motorcykler.

- Vi har testet motorcykler og lavet udviklings arbejde på disse siden 1992 - altså i mere end 15 år. I alle disse år har vi arbejdet på - og gør det stadig - at kunne simulere de virkelige forhold på landevejen. Det har gennem tiden ført til mange Storm P. agtige opstillinger, men nu er vi kommet frem til et koncept, som godt nok ikke kan simulere høj hastighedsvind, men kan sikre en rigelig køling af maskineriet og simulering af luftflowet omkring motorcyklen, forklarer Ole Pedersen fra firmaet.

En af grundende til at det er vigtigt at have god køleluft er, at man ellers får målinger der ikke er repeterbare, det vil sige man måler ikke det samme fra gang til gang, trods det at der ikke er lavet ændringer på motoren.

- Vi har fundet, at det ikke blot hjælper at blæse luft på selve køleren, men man skal også have luft omkring selve motorcyklen, så stel og så videre også holdes kølet ned, det er jo også det der sker på landevejen. Blæser man blot luft på selve køleren, så kan man måske godt holde vandtemperaturen, men det er ikke det samme som at resten af motorcyklen har samme temperatur, som hvis den kørte på vejen, forklarer Ole Pedersen og forsætter:

- Det vi har skabt er et blæser-system, der kan levere luftmængde nok i er areal stort nok til at dække fronten på MC'en, og som holder selv de kraftigste motorer kølet, så deres temperatur er korrekt. Ved at lave et tragtformet forløb på selve blæsehuset kan vi accelerere luften en smule op igennem dette og derved få en højere lufthastighed. Men det er ikke kun lufthastigheden, der er høj, der er også tale om en meget laminar luftstrøm, hvilket gør, at den er mere effektiv, da det er nemmere at rette den mod det sted, hvor man vil have luften.

Udformningen af systemet giver ikke blot effektiv køling, det gøres det også med en mindre motor end ellers, da luftflowet er optimeret hele vejen igennem. Dermed sparer man også på strømforbruget.

- Men i de 15 år vi har beskæftiget os med afprøvning af motorcykler har vi ikke kun arbejdet med køleluftblæseren, også udsugning fra testrummet, har haft vores opmærksomhed. Vi har opbygget et stort knowhow omkring udformningen af kanalerne for optimalt flow, samtidig med at vi opnår den bedste dæmpning af lyden. Og også opbygningen af selve rummet for optimal lyddæmpning har vi samlet erfaring i. Vi kan i dag designe et rum, så luftflowet er optimalt både ind i selve rummet, i rummet, men også ud af det igen, og det så lyden er dæmpet så meget, at det er muligt at opføre testrum, der hvor de strengeste støjkrav gælder, for eksempel i et villakvarter, forklarer Ole Pedersen.