Forside » News » Presse » 50-75 KM LÆNGERE PÅ EN TANKFULD MED K&N FILTER


Send to Print

50-75 KM LÆNGERE PÅ EN TANKFULD MED K&N FILTER


K&N filtre kan i de fleste tilfælde monteres på 5 min og er et simpelt gør det selv job

Filterskift gav forbedret brændstoføkonomi på nye og gamle biler.

 

Med de nuværende priser på benzin og diesel er det blevet dyrt at køre bil i Danmark! Men der kan heldigvis spares på driftsbudgettet, hvor især udgiften til brændstof vejer tungt. Først og fremmest ved at køre bevidst og økonomisk, men også ved at holde motoren i topform. Et rent luftfilter har således afgørende betydning for brændstofforbruget, fordi motorens "åndedræt" afhænger af en optimal lufttilførsel.

 

Ved at skifte fra et traditionelt papirfilter til et K&N filter, kan man opnå en 40 pct. større luftgennemstrømning! Forskellen på luftgennemgangen i de to filtertyper er som forskellen på at spidse munden og suge luft tværs gennem en kaffefilterpose - og uden filterpose.

 

Med et K&N filter får bilens motor en mere intens luft- og brændstofblanding, fyldning af cylindrene, forbedret forbrænding, øget trækkraft, bedre brændstoføkonomi og renere udstødning.

Landevejstest

Ved en dansk test af et fabriksnyt eksemplar af Toyota Yaris kørte denne med standardfilter ved 80 km/t på landevej med et gennemsnit på 21,4 km/l. Med et K&N-filter kørte bilen den samme strækning og med samme gennemsnitsfart 22 km/l. Det vil sige 600 meter længere end med traditionelt papirfilter - eller 45 meter ekstra pr. kilometer.

Effekten kan blive endnu mere markant. Ved en anden test kørte en 13 år gammel 4-hjulstrukket Land Rover med 2.5-liter turbodieselmotor - afhængigt af kørsels- og vejrforhold - mellem 50 og 75 kilometer længere på en tankfuld end med et standardmonteret papirfilter. Den gennemsnitlige brændstofbesparelse var på 6,0-6,5 liter pr. tankning, altså en besparelse på omkring 11,5 pct.

En test af en 9 år gammel Opel Astra 1.6 Wagon viste samme tendens. Med standard papirfilter præsterede den ved blandet kørsel et gennemsnit på 13 km/l, men med K&N filter kørte den under tilsvarende forhold omkring 1 km længere pr. liter. Besparelsen ved de efterfølgende 15.000 kilometer kan finansiere anskaffelsen af K&N filteret - og derefter er det ren besparelse. Er kørselsbehovet større, vil der være yderligere penge at spare.

En anden fordel ved K&N filteret er, at det ikke skal udskiftes, men har en garanteret levetid på 1,5 mio. km eller 10 år. Det kan genbruges og er let at vedligeholde. Det skal blot vaskes rent for støv og snavs og olieres på ny. Typisk vil en bil i Danmark køre 80.000-100.000 km mellem hver vask uden tab af effekt. Traditionelle papirfiltre kræver langt hyppigere skift - og de kan ikke genbruges. Desuden er de følsomme over for fugtigt vejr, som påvirker luftgennemstrømningen i papirelementet, og dermed motorens forbrænding, ydelse, forbrug og forureningsgrad.

Ved en driftscyklus på 500.000 km vil der afhængigt af serviceintervaller og kørselsmønster skulle bruges 20 standardfiltre til servicering af en bil, en udgift i størrelsesordenen 1.500-3.500 kr. Et K&N filter koster omkring 750 kr. og til en driftscyklus på en halv million kilometer vil udgiften til filtervask være omkring 300 kr.

Hertil kommer fordelene ved øget trækkraft, renere udstødning og ikke mindst forbedret kørselsøkonomi og besparelser på brændstofudgiften.

K&N’s filterteknologi blev udviklet i 60’erne til bl.a. Formel 1, rally, off-road, road-racing og moto-cross, og er siden videreudviklet til almindelige biler. Filtrene produceres af K&N Inc. USA, importeres af DOT Engineering og distribueres via førende bilistbutikker og reservedelsforhandlere.

www.dot-e.dk findes der flere informationer om K&N’s filterteknologi, du kan også læse om hvordan du "Sænk dit benzinforbrug med op til 10%"

Du kan her downloade pdf.file med denne pressemeddelelse.


Nyheder
Så er det i denne weekend...

...at Dynojet afholder kursus for deres importører i det europæiske
Sne rallyet i Sverige er netop overstået

For alle gælder det om at få den maximale udnyttelse af bilens potentiale.
Rossi er i fuld gang...

Rossi er i fuld gang...
... er du??
Valget er dit...
- ønsker du et høj performance luftfilter til din bil???
Klar til at krydse Alperne???
Vi ved det fra os selv, frisk luft er sagen, endda masser af frisk luft.
Så er der gang i 2011
Godt Nytår til alle vores kunder og brugere
Nye Produkter
Yamaha R1 2007 - Power Commander
Dynojet Power Commander til Yamaha R1 2007
Aprilia RXV/SXV 450/550 K&N Filter Element
K&N Filter element til Aprilia RXV/SXV 450/550
BMW (E87) 118i og 120i - K&N 57i Performance Kit
K&N Filter har lavet 57i Performance Kit til BMW 1 serie (E87) nu også til 1.8 ...
Suzuki VZR1800 Boulevard M109R - Power Commander
Dynojet Power Commander til Suzuki VZR1800 Boulevard M109R
Kawasaki ZX-10R 2006 - Power Commander
Dynojet Power Commander til Kawasaki ZX10R 2006
Honda VTX1800 - K&N Custom filter
DOT-E lancer det nye flotte luftfilter til Honda's flagskib af en cruiser ...
Suzuki VL1500 2005 (C90 - C90SE)
Det er let at få flere kræfter, i Suzuki's Intruder 1500i og kaldet Boulevard ...
Yamaha R6 2006 - Power Commander
Dynojet Power Commander til Yamaha R6 2006
BMW R1150 R / RT - Wideband Power Commander
Power Commandere til BMW R1150 R / RT
Mazda MX5 2.0 16v - K&N Filter
K&N har lavet luftfilter element til den nye Mazda MX5 2.0 16v