Forside » DOT Engineering » K&N Filter » Facts omkring K&N » Spørgsmål (FAQ)


DOT Engineering
Send to Print

Spørgsmål (FAQ)

SP: Hvor længe kan jeg køre med mit filter før det skal renses ?

Under normale danske forhold kan du køre mellem 3 og 5 gange så lang tid med dit K&N Filter i forhold til det normale papirfilter.
For de fleste vil det sige, at filteret skal renses for hver 80 - 100.000 km.
Filteret skal renses når det er dækket af 3 - 5 mm snavs over det hele.

SP: Hvad er forskellen på et Clamp-on filter og jeres såkaldte 57i kit eller injection kits ?

Ja der er forskel på et 57i kit (Performance Kit / Injection Kit) og et clamp-on filter. Et 57i er udviklet og testet til hver enkel bilmodel. Det vil sig at når du køber et K&N 57i Kit er du sikker på at få et produkt der giver den lovede effektforøgelse, da alle K&N's 57i er testet og afprøvet for at finde udaf hvordan man laver den bedste effektforøgelse på hver enkel model. Ligeledes består et 57i kit af alle nødvendige beslag og adapter som du skal bruge til netop den bilmodel kittet er udviklet til.
Hvorimod et clamp-on filter er et universal filter i en given størrelse, ikke afprøvet eller testet, ligeledes skal du selv konstruere adapter og beslag der skal bruges for at montere clamp-on filtret, der indgår dog et clamp-on i et 57i kit.

SP: Hvordan skal jeg rense og vedligeholde mit K&N Filter ?

Til rensning og genoliering af K&N Filteret kan du købe et rensesæt med rensesæbe og den specielle filterolie, som filteret skal imprægneres med for at virke korrekt.
Rensesættet koster omkring 100 kr. og det rækker til 1 - 3 gange , alt efter størrelsen på dit filter. Følg se bla. rensevejledningen.

SP: Får det indflydelse på garantien på bilens motor mv. hvis jeg monterer et K&N Filter i luftfilterkassen på bilen?

NEJ! - Garantien på bilen kan ikke bortfalde, fordi du bruger et uoriginalt luftfilter. Særligt ikke, da K&N Filteret opfylder alle fabrikkers krav til filtreringsevne, og dermed beskytter din motor lige så godt, eller bedre, end det originale filter. Men generelt gør forhandlerne jo hvad de kan for at sælge deres reservedele - hvilket man ikke kan fortænke dem i. Men kravet er altså, at filtreringsevnen er i orden. Hvilket den er på et K&N Filter, som har en meget høj filtreringseffektivitet.

SP: Hvad skal jeg vælge til min bil? Et Injection Kit eller et almindeligt filterelement? Bilen er en Toyota Corolla 1,6 fra '98.

Til din bil fås der både et indsatsfilter og et af vores 57i Performance Injection Kit, så det kommer an på hvad du gerne vil. Filterelementer er billigst, nemmest at monterer og ændrer ikke på motorens lydniveau.
Injection Kittet giver flere kræfter fordi det fjerner al den luftmodstand der er i indsugningssystemet, luftfilterkasse m.v., som primært er designet til at dæmpe indsugningslyden, som er specielt tydelig under kraftig acceleration. Så med kittet får du ekstra kræfter, normalt 4 - 8 hk, på din bil hele 10 hk, og masser af fed lyd.

SP: I giver 10 års garanti på Jeres filtre - men hvad dækker den, og hvad dækker den ikke?

Ja det er rigtigt, der er 10 år, eller 1,6 million km begrænset garanti på filtrene. Lidt overordnet sagt, så dækker garantien filteret forudsat, at det er blevet behandlet rigtigt. Dvs. renset og vedligeholdt på den rigtige måde, ikke bliver udsat for mekanisk overlast, slag, stød, kommer i klemme osv. Smider du filteret i for varmt vand, når det skal renses, og filtermaterialet krymper, så dækker vi heller ikke  Med andre ord - vi dækker altså ikke forkert behandling af filteret, men fabrikationsfejl. Det er derfor vigtigt, at du læser den vejledning der følger med filteret når du køber det. Ellers kan du se garantibestemmelserne. Et filter der bliver behandlet korrekt kan holde mindst 10 år (garantiperioden), men tit meget længere.

SP: Jeg har fået monteret et af jeres Performancekits på min Opel Astra 1,6. Det har givet en fed lyd, men jeg syntes ikke, at jeg har fået de hk med der skulle være.

På Opel Astra kommer selve filteret til at sidde ret langt tilbage i et meget varmt motorrum. Derfor får dit filter alt for meget varm luft, også mere end den frisklufttilførsel, der er med i kittet kan hamle op med. Løsningen er derfor, at montere vores Powerblanket - et varmeskjold - så du får adskilt den varme luft i motorrummet fra den friske kolde luft til luftfilteret, for det er blandt andet i den kolde luft, at hestekræfterne gemmer sig. Når det er monteret, skulle du få de ekstra heste du efterlyser. Du kan få Powerblanket hos alle vores forhandlere, som et universal sæt, der kan tilpasses alle biler.

SP: Der findes åbenbart ikke et performance Kit til min bil - Mitsubishi Colt GTI - kan jeg selv lave et eller andet ?

Det er svært at svare 100% korrekt på, for vi kender ikke motorrums- og motorkonstruktionen i netop denne bil.  Vores kit er udviklet specifikt til de forskellige modeller, så der i kittet er alle nødvendige dele, skruer, bolte, rør, belag, pakninger mv. til den specifikke model, og der er gjort et stort stykke arbejde ud af, at få kittet til at give effekten i mellemområdet, dvs som moment.
Laver du selv noget ved at sætte et filter direkte på flowmåleren, montere friskluft tilførsel med Cool Pipes og Powerblanket, er det ikke sikkert, at det giver noget videre effekt, og der kan være problemer med at få anbragt forskellige følere, krumtapudluftninger m.v. Det er ikke noget vi direkte vil anbefale, og det er naturligvis helt på dit eget ansvar hvad der kommer ud af det. Der er en del der prøver - men altså med højst forskellige resultater. Måske er det bedst, at du får gjort det hos et tuningsværksted?

SP: Må jeg blæse mit filter rent med trykluft?

NEJ - NEJ og atter nej..... Det ødelægger filteret med det samme. Et K&N Filter skal vaskes, tørre og derefter olieres med den specille K&N Filterolie. Gøres det på andre måder er der risiko for at ødelægge filteret. Vi har specielle rensesæt til filteret vedligeholdelse, og det kan du købe hos vores forhandlere. Se ellers afsnittet om rensning her på vores hjemmeside

Nye Produkter
Yamaha R1 2007 - Power Commander
Dynojet Power Commander til Yamaha R1 2007
Aprilia RXV/SXV 450/550 K&N Filter Element
K&N Filter element til Aprilia RXV/SXV 450/550
Multi-Function Hub
til Power Commander IIIusb
LCD Farve Display
til Power Commander IIIusb
BMW (E87) 118i og 120i - K&N 57i Performance Kit
K&N Filter har lavet 57i Performance Kit til BMW 1 serie (E87) nu også til 1.8 ...
K&N Filter
K&N Luftfiltre til biler og motorcykler